Konsultinformation
-
Kilas affärsidé är att förse företag och organisationer med kompetens som effektivt tillgodoser deras behov av kvalificerade arbetare, både tillfälligt och permanent.
Till dags dato har vi hjälpt över 1200 arbetssökande till diverse jobb, främst inom lager och logistik.
Vår interna personal, som består av engagerade medarbetare, arbetar med områden som administration, försäljning, uthyrning och rekrytering, samt lön och ekonomi. Tillsammans strävar vi efter att skapa långsiktiga och
framgångsrika samarbeten mellan arbetsgivare och arbetssökande. -
Intelliplan - översikt över arbetade timmar
Länk för inlogg till konsultportal: https://kilapeople-se.on.intelliplan.eu/- Se hur du har jobbat: I Intelliplan kommer du att kunna se en översikt över de dagar och tider du faktiskt har arbetat. Intern personal uppdaterar detta system varje månad.
- Historik över din arbetad tid: Intelliplan kommer att spara en historik över alla dina tidigare arbetspass och stämplingar. Du kan alltså gå tillbaka och se hur mycket du har jobbat under en viss period.
- Underlag för din lön: Informationen i Intelliplan (dina stämplade timmar och din historik över arbetad tid) är det som vi kommer att använda för att räkna ut hur mycket du ska få i lön. Det är alltså viktigt att du har koll på att dina stämplingar är korrekta i systemet.
Kort sagt:
Intelliplan är ditt digitala verktyg för att se dina arbetare tider. Informationen där är grunden för din löneutbetalning. Se till att du loggar in och bekantar dig med systemet!
_______________________________________________
QUINYX - schema hos kund- Quinyx är ditt arbetsschema: Du ska alltid utgå från det schema som visas för dig i Quinyx för att veta vilka dagar och tider du ska arbeta.
- Följ tiderna i Quinyx: Du förväntas komma till arbetsplatsen och påbörja ditt pass exakt de tider som anges i ditt schema i Quinyx.
Kort sagt:
Ditt schema för dina arbetspass hos Apotea hittar du i Quinyx. Det är de tiderna i Quinyx du ska följa.
Vänligen kontakta din konsultchef om du har frågor kring din tidrapportering. - Se hur du har jobbat: I Intelliplan kommer du att kunna se en översikt över de dagar och tider du faktiskt har arbetat. Intern personal uppdaterar detta system varje månad.
-
SJUKANMÄLAN
Sjukanmälan för Morgongåva: 0709-751205
Sjukanmälan för Varberg: Närmaste konsultchef.
Om du blir sjuk eller behöver vara hemma för vård av sjukt barn, ska du anmäla detta både till din gruppchef på uppdraget och sjuktelefonen på Kila.
Vi vill helst att du ringer oss på Kila People. Detta ska göras VARJE dag du är sjuk, senast en halvtimme innan passets start. För att din sjukfrånvaro ska kunna godkännas har du som plikt att besvara våran avstämning via telefon.DAG 8
Från och med den åttonde sjukdagen behöver du skicka in ett läkarintyg till din konsultchef på Kila.
DAG 14
Din sista sjuklöneperiod av Kila. Vi behöver läkarintyg i detta läge. Du kontaktar din läkare om detta och vi kommer sedan skicka läkarintyget till försäkringskassan som betalar ut din sjukpenning.
FRISKANMÄLAN
När du är frisk och återgår till arbetet, anmäler du också detta. Du registrerar själv din sjukperiod i portalen eller ber din chef om hjälp med detta.
SJUKLÖN
Om du blir sjuk beräknas din sjuklön utifrån ett genomsnitt av de tre föregående månadernas totala förtjänst. Observera att sjukfrånvaro inte
är prestationslönegrundande. -
Kila People erbjuder friskvårdsbidrag till sina anställda enligt följande policy:
- Friskvårdsbidraget gäller både för visstidsanställda och tillsvidareanställda.
- Maxbeloppet för friskvårdsbidraget är 5000 kr per år för heltidsanställda som arbetat ett helt år.
- Bidraget beräknas proportionellt baserat på:
1. Anställningens längd
2. Sysselsättningsgrad
Detta innebär att deltidsanställda och de som arbetat kortare tid än ett år får en proportionell del av det maximala friskvårdsbidraget.
Skicka kopia på kvitto till ekonomi@kila.seI friskvårdsbidraget ingår de allra flesta sporter och även andra hälsofrämjande aktiviteter. Här är en lista på godkända friskvårdsaktiviteter och sporter du kan spendera ditt friskvårdsbidrag på (i urval):
- gymkort
- massage
- löparkurs
- kostrådgivning
- segling
- golflektioner
- mammaträning
- yoga
- ridskola
- utförsåkning
- rökavvänjning
- profylaxkurs
- träning med personlig tränare
Listan på aktiviteter är lång, och det finns numera ingen lista hos Skatteverket som täcker in alla aktiviteter som är godkända. Informationen som finns hos Skatteverket utgår istället från vad friskvårdsbidraget inte täcker.
-
Genom din anställning på Kila omfattas du av följande försäkringar:
- Tjänstepensionsförsäkring (ITP m.m.)
- Tjänstegrupplivförsäkring (TGL), Fora (f.d. AMF)
- Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA)
- Ansvarsförsäkring
- Tjänsteförsäkring
- ITP kompletterar de lagstadgade försäkringarna och innehåller ålderspension, sjukpension, delpension samt pension till efterlevande.
-
Du har rätt till 25 semesterdagar per semesterår. Ditt första anställningsår tjänas semesterdagarna in mellan den 1 april och 31 mars. Betalda semesterdagar kan tas ut under det andra semesteråret, som löper från 1:a april till 31:a mars.
Från och med 1:a april semesteråret efter din anställning har du möjlighet att ta ut betald semester. Om du anställts efter den 31 augusti har du rätt till fem obetalda semesterdagar fram till den 31 mars på följande år. Om semesterdagarna inte har tjänats in har du rätt till ledighet (max 25 dagar), men utan ersättning. Maximalt 5 semesterdagar får sparas varje år.
Du bör planera ditt semesteruttag i samråd med din konsultchef och uppdragsgivare minst två månader i förväg. Innan du bokar resor eller annat boende måste du ha fått din semester godkänd av din konsultchef.
-
Vid frågor rörande din lön ska du kontakta din konsultchef. Vi rekommenderar att du regelbundet granskar din lönespecifikation i samband med varje löneutbetalning. I lönespecifikationen finns detaljerad information om:
-Månadens totala lön
-Antal betalda semesterdagar
-Övriga relevanta löneuppgifter
Skicka din lönefråga till konsultchef och till lon@kila.se (mail dit alla lönefrågor går)
Genom att noggrant kontrollera din lönespecifikation säkerställer du korrekthet och får en tydlig överblick över din lönesituation.
Lönespecifikationen hittar du på MyPayslip.
Så här kommer du igång:
Logga in på: https://mypayslip.hogia.se i din webbläsare i mobilen eller på datorn. Du loggar in med Mobilt BankID eller e-post och lösenord.
Beroende på vilken enhet och webbläsare du loggar in i MyPayslip med, så kan du spara MyPayslip som ett bokmärke eller installera MyPayslip som en app på din hemskärm. -
INTEGRITETSPOLICY
Syfte
Vi på Kila People värnar om din personliga integritet. Denna policy förklarar kort hur vi behandlar personuppgifter i
samband med rekrytering, anställning och uppdrag, i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).
Vilka uppgifter vi behandlarVi behandlar personuppgifter som behövs för rekrytering, anställning och uppdrag, till exempel:
- namn och kontaktuppgifter (E-post, telefonnummer & uppgifter till nära anhörig)
- personnummer
- CV och ansökningshandlingar
- uppgifter från bakgrundskontroller via Verifiera.se . (Personnummer)
- anställnings- och löneuppgifter
Varför vi behandlar uppgifter
- Anställda: För fullgörande av anställningsavtal (artikel 6.1b) och för att uppfylla rättsliga förpliktelser som arbetsgivare (artikel 6.1c)
- Kandidater: Berättigat intresse för rekrytering (artikel 6.1 f) eller samtycke (artikel 6.1 a)
- säkerställa kund kravet på tillförlitlighet genom bakgrundskontroller
Hur länge vi sparar uppgifter
- Anställda: Personuppgifter sparas under anställningen och därefter så länge som krävs enligt lagar som bokföringslagen (minst 7 år för löne- och redovisningsuppgifter)
- Kandidater: i högst 2 år med samtycke, annars raderas uppgifterna efter avslutad rekrytering.( samtycke kan återkallas när som helst utan negativa konsekvenser genom att kontakta oss på dataskydd@kila.se) Återkallelse påverkar inte lagligheten av behandling som skedde före återkallelsen
- Verifiera.se-kontroller: Endast så länge som behövs för rekryteringsändamål, därefter gallras de snarast.
Vem som får ta del av uppgifterna
- Endast behöriga personer inom Kila People.
- Vid uthyrning till kund delas endast relevanta uppgifter. (ex. namn, telefonnr & e-post)
- Vi lämnar inte ut uppgifter till tredje part såvida det inte krävs enligt lag.
Dina rättigheter
- få information om vilka uppgifter vi har om dig
- begära rättelse, begränsning eller radering av uppgifter
- invända mot viss behandling baserat på berättigat intresse. Du kan kontakta oss på dataskydd@kila.se för att utöva dina rättigheter.
JÄMLIKHETSPOLICY
Kila People ska vara en arbetsplats och verksamhet där alla behandlas rättvist, med respekt och ges samma möjligheter. En jämlik arbetsmiljö gynnar både våra medarbetare, våra kunder och företaget som helhet.
Vid hantering av personuppgifter i vårt jämställdhetsarbete följer vi dataskyddsförordningen. Känsliga personuppgifter som berör etnisk tillhörighet, religion eller funktionsvariation behandlas endast när det finns rättslig grund enligt
artikel 9 GDPR, exempelvis för att uppfylla våra skyldigheter enligt diskrimineringslagen.
Principer
Policyn gäller alla anställda på Kila People, både internt och uthyrda till kundföretag.
Ingen får diskrimineras på grund av kön, könsidentitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsvariation, sexuell läggning eller ålder.
Mål och åtgärder
Arbetsmiljö
Alla anställda ska ha en trygg och säker arbetsmiljö. Risker för ohälsa eller olycksfall ska förebyggas genom regelbundna arbetsmiljöinsatser.
Lön
Lönesättning ska ske utifrån tydliga kriterier: erfarenhet, ansvar, kompetens och prestation. Löneanalyser ska göras
årligen för att säkerställa att inga orättvisa skillnader finns.
Rekrytering
Rekryteringsprocesser ska vara strukturerade och kompetensbaserade. Vi ska aktivt arbeta för att nå en bred kandidatbas och säkerställa mångfald.
Utveckling
Alla anställda ska ha tillgång till kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov. Medarbetarsamtal ska genomföras årligen för att följa upp utvecklingsmålet.
Föräldraskap
Medarbetare ska ges möjlighet att kombinera arbete och familjeliv. Ingen ska missgynnas på grund av graviditet eller föräldraledighet.
VISSELBLÅSARFUNKTION
På Kila People AB vill vi att alla som jobbar hos oss, eller tillsammans med oss, ska känna sig trygga och veta att vi alltid står för transparens, ansvar och respekt. Därför har vi en visselblåsarfunktion som gör det möjligt att säga ifrån om något inte känns rätt.
Rapporter till visselblåsarfunktionen kan innehålla personuppgifter. Vi behandlar endast de uppgifter som är nödvändiga för utredning och följer GDPR:s krav. Uppgifter raderas när de inte längre behövs för utredning ändamål. Du har rätt att få information om hur dina personuppgifter behandlas i visselblåsarprocessen.
Vi samarbetar med 2Secure, en extern och oberoende part, som tar emot och hanterar alla rapporter. Det betyder att den som vill rapportera kan göra det anonymt och veta att informationen behandlas professionellt och konfidentiellt. Lagen skyddar också mot alla former av repressalier, vilket innebär att du aldrig ska behöva vara rädd för att lyfta en fråga.
Lathund för Visselblåsarfunktionen hos KilaPeople AB
På Kila People AB vill vi ha en öppen och trygg arbetsmiljö där alla kan känna sig säkra på att missförhållanden hanteras på rätt sätt. Därför har vi en visselblåsarfunktion där du kan rapportera allvarliga missförhållanden på ett säkert och konfidentiellt sätt.
Såhär rapporterar du:
1-Klicka på länken nedan för att komma till vår visselblåsarportal: http://wb.2secure.se/
2-Ange bolagskod kla920
3-Fyll i formuläret och beskriv vad din rapport gäller. Du kan välja att vara anonym eller ange dina kontaktuppgifter.
4-Skicka in din rapport. Du får ett ärendenummer och lösenord som du kan använda för att logga in och följa status på ditt ärende.
Bekräftelse och återkoppling
Du får en bekräftelse inom 7 dagar efter att vi mottagit din rapport.
Inom 3 månader får du återkoppling om vilka åtgärder som har vidtagits eller information om att utredningen fortfarande pågår.
Vem kan rapportera?
Funktionen kan användas av alla som verkar inom vår verksamhet, till exempel:
1-Anställda
2-Praktikanter
3-Konsulter
4-Styrelseledamöter och aktiva aktieägare
Vad kan rapporteras?
Du kan rapportera om missförhållanden som strider mot lag eller som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram, exempelvis:
1-Offentlig upphandling, miljöskydd, livsmedelssäkerhet, folkhälsa och skydd av privatlivet samt personuppgifter.
2-Mutor, korruption eller bedrägeri
3-Allvarliga systematiska arbetsmiljöproblem
Alla rapporter tas på största allvar och följs upp så snabbt som möjligt. Vår visselblåsarfunktion är en del av vårt sätt att ta ansvar, för våra medarbetare, våra kunder och för att vi ska kunna fortsätta bygga ett företag som präglas avförtroende och kvalitet.
LÖNEPOLICY
Syfte
Kila People strävar efter att det ska finnas ett synligt samband mellan prestation och löneutveckling. Policyn syftar till att förtydliga processen för lönebildning och tillse att Kila People kan stärka, utveckla och behålla sina medarbetare. Policyn är också en del i arbetet för att undvika osakliga eller strukturella löneskillnader.
Principer för lönesättning
På Kila People ska det finnas mål och lönekriterier som är tydliga för varje medarbetare. Genom att arbeta mot verksamhetens mål har medarbetaren möjlighet att påverka sin utveckling i anställningen.
Anställningskategori och kollektivavtal
Kila People tillämpar kollektivavtal via Kompetens Företagen/Almega. För arbetare gäller bemanningsavtalet LO.
Lönen fastställs alltid enligt genomsnittligt förtjänstläge (GFL) hos kundföretaget i enlighet med bemanningsavtalet.
ALKOHOL-OCH DROGPOLICY
Syfte och mål
Kila People ska vara en trygg, säker och hälsosam arbetsplats. Vi vill förhindra skadligt bruk av alkohol och all användning av droger bland våra medarbetare. Detta minskar ohälsa, förebygger olyckor och säkerställer hög kvalitet i leveransen till våra kunder.
Vi tar starkt avstånd från missbruk av alkohol och från användning av narkotikaklassade preparat utan medicinskt syfte. Vår målsättning är en nykter, drogfri och säker arbetsmiljö. Policyn gäller alla medarbetare, både internt och ute hos kundföretag.
Riktlinjer
- Alla ska vara nyktra, drogfria och tjänstbara på arbetet.
- Det är inte tillåtet att komma bakfull eller påverkad till arbetet.
- Narkotikaklassade preparat får endast användas vid medicinsk förskrivning.
- Policyn gäller alltid – både internt på Kila People och ute hos kund.
- Misstänker man att en kollega är påverkad ska arbetsledare på kundföretaget eller Kila People informeras omedelbart.
Definition av missbruk/påverkan
Missbruk eller påverkan anses föreligga när arbete, prestation, närvaro, samarbete eller kundkontakter påverkas negativt.
Hantering vid misstanke eller påverkan
- Den som misstänks vara påverkad tas omedelbart ur arbete för att inte utsätta sig själv eller andra för risk.
- På kunduppdrag avgör kundens arbetsledare om medarbetaren är tjänstbar och kontaktar Kila People direkt.
- Kila People ansvarar för utredning, beslut om testning, dokumentation och nödvändiga åtgärder.
- Händelser dokumenteras både hos kund och av Kila People.
Testning
- Alkohol- och drogtester kan göras vid skälig misstanke eller slumpmässigt ute hos kund.
- Testerna sker i första hand via företagshälsovården, men vid alkohol misstanke kan blåsprov göras på plats.
- Vid nyanställning kan drogtest ingå i hälsoundersökning, särskilt om kundföretag kräver det.
Avvisning
- Påverkade personer ska avvisas från arbetsplatsen, även om det leder till störning i arbetet.
- Avvisningen ska ske tryggt: hemtransport ordnas via anhörig eller taxi.
- Vid behov kontaktas företagshälsovården eller vårdinstans, och anhöriga kan informeras.
- Två personer bör närvara vid avvisningen för att minska risk för konflikt.
- Händelsen dokumenteras alltid och rapporten lämnas till HR eller ledningen för vidare handläggning.
Vid representation eller personalaktiviteter
- Alkohol får endast förekomma när det är godkänt av företagsledningen.
- Konsumtion ska vara restriktiv och ansvarsfull.
- Alkoholfria alternativ ska alltid erbjudas.
Roller och ansvar
Kila People (arbetsgivaren): informerar alla om policyn, agerar snabbt vid misstanke, beslutar om testning, dokumenterar händelser, erbjuder stöd eller rehabilitering och följer upp.
Arbetsledare hos kund: bedömer tjänstbarhet, tar medarbetare ur arbete, kontaktar Kila People och dokumenterar händelsen.
Alla medarbetare följer policyn och rapporterar om att en kollega misstänks vara påverkad.
Diskretion
Alla händelser, testresultat och dokumentation ska hanteras konfidentiellt. Representanter för arbetsgivaren har tystnadsplikt. Diskussioner om en incident sker endast i uppföljningssamtal när medarbetaren är tillbaka i arbete.
ARBETSMILJÖPOLICY
Kila Peoples övergripande mål är att skapa en trygg, säker och hälsosam arbetsmiljö som främjar både fysisk och psykisk hälsa samt arbetstillfredsställelse. Policyn gäller alla våra anställda och konsulter, både internt och ute hos kundföretag, och syftar till att förebygga olyckor, minimera risker och främja välbefinnande.
I vårt arbetsmiljöarbete behandlar vi personuppgifter om anställda relaterat till hälsa och säkerhet. Denna behandling sker med stöd av vårt berättigade intresse att säkerställa en säker arbetsmiljö och för att uppfylla våra skyldigheter enligt arbetsmiljölagen. Känsliga
personuppgifter om hälsa behandlas endast när det är nödvändigt för arbetsmiljöarbetet enligt artikel 9.1 b GDPR
Riskbedömning och förebyggande åtgärder
Innan en uthyrningsperiod påbörjas ska vi genomföra en riskbedömning av arbetsuppgifterna hos kundföretaget. Syftet är att identifiera potentiella faror och vidta konkreta åtgärder för att minimera risker. Riskbedömningen uppdateras vid förändringar i arbetsuppgifter eller arbetsmiljö. Vi gör även en arbetsmiljökontroll årligen där arbetsplatsen där man gemensamt identifierar risker och diskuterar förbättringar. Denna kontroll ska dokumenteras skriftligt och läggas upp på Intelliplan under rätt uppdrag/kund.
Introduktion och utbildning
Alla medarbetare får:
- Tydlig information om arbetsuppgifter, rutiner och risker på arbetsplatsen, samt information om vikten av att anmäla olyckor eller tillbud.
- Introduktion på plats hos kund, inklusive instruktioner om säkerhet, nöd procedurer och korrekt användning av utrustning.
- Stöd under hela uppdraget, med möjlighet att ställa frågor och rapportera problem.
Medarbetare ska ha rätt kompetens för sina arbetsuppgifter och genomgå relevant utbildning innan arbetet påbörjas.
Kundföretagets ansvar
Kundföretaget ansvarar för att arbetsmiljörisker på deras arbetsplats åtgärdas och förebyggs, samt att arbetsskador och allvarliga incidenter rapporteras till Kila People. Kila People samverkar med kundföretaget och medarbetaren för att följa upp arbetsmiljöfrågor, ge stöd och säkerställa att nödvändiga åtgärder vidtas.
Anmälan av arbetsskador
Kila People ansvarar för att alla arbetsskador och tillbud anmäls till Försäkringskassan och AFA Försäkring, samt för att följa upp händelserna för att förebygga framtida risker. Anmälan till försäkringskassan ska även göras av kund.
Medarbetarnas ansvar
Alla medarbetare ska:
- Följa arbetsmiljölagen, interna rutiner och kundföretagets säkerhetsföreskrifter.
- Rapportera risker, skador eller brister i arbetsmiljön.
- Aktivt bidra till en säker och respektfull arbetsmiljö.
Kila Peoples ansvar
Säkerställer att:
- Policyn är känd och tillämpas i verksamheten.
- Riskbedömningar och uppföljningar genomförs systematiskt.
- Medarbetare får utbildning, introduktion och stöd.
- Incidenter utreds och åtgärder dokumenteras och följs upp.
Uppföljning och förbättring
Arbetsmiljöarbetet följs upp kontinuerligt genom:
- Riskbedömningar före och under uppdrag.
- Uppföljning av incidenter och tillbud.
- Årliga utvärderingar av arbetsmiljöarbetet och medarbetarnas hälsa och trivsel.
Genom dessa åtgärder strävar Kila People efter att upprätthålla en arbetsmiljö som är säker, hälsosam och trivsam för alla medarbetare.
POLICY MOT KRÄNKANDE SÄRBEHANDLING, TRAKASSERIER och SEXUELLA TRAKASSERIER
Syfte
Kila People ska vara en arbetsplats fri från kränkande särbehandling, trakasserier och sexuella trakasserier. Alla medarbetare har rätt att bemötas med respekt och värdighet. Detta gäller både internt och när de arbetar ute hos kundföretag.
Vad menas?
Kränkande särbehandling: Upprepade handlingar som är nedvärderande, fientliga eller exkluderande, t.ex. utfrysning, ryktesspridning eller förolämpningar.
Trakasserier: Beteende som kränker någons värdighet och har samband med diskrimineringsgrunderna (kön, könsidentitet, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder).
Sexuella trakasserier: Ett beteende av sexuell natur som kränker någons värdighet. Det kan handla om ovälkomna kommentarer, anspelningar, gester, förslag, fysisk beröring eller delning av bilder och material med sexuell innebörd. Avgörande är inte handlingens form utan hur den tas emot. Det är den som utsätts som avgör om beteendet upplevs som obehagligt eller kränkande, även om det kan vara svårt att beskriva eller sätta ord på.
Ansvar
Arbetsgivaren (Kila People) ansvarar alltid för att utreda och åtgärda situationer. Om händelsen sker hos kundföretag tar vi kontakt med kunden och driver processen.
Chefer ansvarar för att agera skyndsamt, hålla en objektiv och lösningsorienterad inställning samt dokumentera ärendet.
Alla medarbetare ska bidra till en respektfull arbetsmiljö och rapportera problem.
Vi har nolltolerans mot kränkande särbehandling, trakasserier och sexuella trakasserier. Alla händelser tas på största allvar och kommer att utredas.
Om du vill anmäla
Säg ifrån direkt om du känner att du kan, markera tydligt att beteendet är oacceptabelt. Dokumentera händelsen: datum, tid, plats, vad som sades eller gjordes samt eventuella vittnen.
Kontakta någon av följande på Kila People: VD eller personaladministratör/konsultchef. Anmälan kan göras muntligt eller skriftligt.
Alla anmälningar utreds skyndsamt och konfidentiellt. Du får återkoppling om hur ärendet hanteras. Ingen som anmäler eller deltar i en utredning riskerar repressalier.
Vid behov tar vi in extern expertis (t.ex. företagshälsovård) för en oberoende utredning.
Vår hantering av ärenden:
Närmaste chef samtalar med den som upplever sig utsatt. HR kopplas alltid in. Den som anklagas får ta del av kritiken och ges möjlighet att bemöta den.
Chefen lyssnar objektivt, undersöker möjliga organisatoriska orsaker (t.ex. arbetsbelastning, otydliga roller) och dokumenterar alla steg.
HR informerar ledningen och ansvarar för att åtgärder sätts in. Åtgärder varierar beroende på kränkningens art och kan omfatta samtal, omplacering, disciplinära åtgärder eller uppsägning.
Råd till den som känner sig drabbad:
- Säg ifrån tydligt – själv eller med stöd av en kollega.
- Gör en skriftlig anmälan till chef, HR, fack eller företagshälsovård.
- Dokumentera alltid händelserna noggrant (datum, tid, plats, vad som hände, reaktioner och känslor).
PLAN FÖR AKTIVA ÅTGÄRDER
Syfte:
Vi ska arbeta för lika rättigheter och möjligheter för alla våra medarbetare och förebygga
diskriminering enligt diskrimineringslagen. Denna plan gäller för alla våra anställda, både internt och uthyrda konsulter.
Ansvar:
Den som utsätts för diskriminering eller trakasserier kan vända sig till sin chef, HR eller annan ledningsperson. Arbetsgivaren ansvarar för att planen finns och följs upp. VD på Kila ansvarar internt för att åtgärderna genomförs. Konsultcheferna ansvarar tillsammans med VD för att åtgärderna genomförs ute hos kund för uthyrda konsulter. Alla medarbetare ska bidra till en arbetsmiljö fri från diskriminering och kränkningar. Alla ärenden ska systematiskt dokumenteras, utredas och återkopplas.
Mål för Kila Peoples plan för aktiva åtgärder:
Säkerställa rättvisa löner utan osakliga skillnader.
Ha inkluderande rekryteringsprocesser. Detta innebär att vi utformar annonser och urval så att alla sökande ges samma möjlighet, bedöms utifrån kompetens och erfarenhet, och att processen är fri från diskriminering och omedvetna bias.
Se till att alla medarbetare känner till vår jämlikhetspolicy och våra rutiner för att rapportera diskriminering eller trakasserier.
Åtgärder:
Genomföra en lönekartläggning.
Se över våra rekryteringsannonser så att de välkomnar mångfald.
Samtliga anställda ska som en del av sin onboarding få information om och ta del av vår jämlikhetspolicy, rutiner för rapportering och planens syfte.
Uppföljning:
Planen gäller ett år i taget och följs upp i samband med årsgenomgången. Underlaget består av lönekartläggning,
medarbetarundersökningar och en genomgång av inkomna ärenden. Resultatet används för att utveckla nästa års plan.
-
Vad är GDPR?
GDPR står för General Data Protection Regulation. Denna förordning började gälla inom EU den 25 maj 2018 och ersätter PUL (Personuppgiftslagen) som tidigare gällt för personuppgiftshantering i Sverige. Alla verksamheter som hanterar personuppgifter måste följa GDPR.
Information som direkt eller indirekt går att koppla till en individ är en personuppgift, och omfattas därmed av GDPR. Exempel på information är kontaktuppgifter, men även bilder, ljudupptagningar, personliga brev, anställningsnummer och IP-nummer.
GDPR inom bemanning:
GDPR är EU:s nya regelverk för hur hantering av personuppgifter ska ske. Med personuppgift avses all information som kan kopplas till en individ, såsom namn, adress och e-post. När det gäller GDPR inom rekrytering hanterar Kila People dagligen denna typ av personuppgifter, för din trygghets skull helt enligt gällande regler.
Syftet med GDPR:
GDPR syftar till att ge ökat skydd för den enskilde individen, avseende hanteringen av personuppgifter. Företag som samlar in personuppgifter måste ha individens samtycke och tydligt redovisa syftet med insamlingen. Individen har alltid rätt att utan dröjsmål få ut information om vilka uppgifter som lagras, och har rätt att få felaktigheter korrigerade eller begära att uppgifterna raderas.
För företag innebär GDPR att de behöver en tydlig struktur för hur de hanterar personuppgifter. Exempelvis måste de kunna redovisa vilka uppgifter som lagras och hur länge, vilka system som används, vem som har tillgång till uppgifterna och hur de delas.
-
Lathund för Visselblåsarfunktionen hos KilaPeople AB
På Kila People AB vill vi ha en öppen och trygg arbetsmiljö där alla kan känna sig säkra på att missförhållanden hanteras på rätt sätt. Därför har vi en visselblåsarfunktion där du kan rapportera allvarliga missförhållanden på ett säkert och konfidentiellt sätt.
Såhär rapporterar du:
1-Klicka på länken nedan för att komma till vår visselblåsarportal: http://wb.2secure.se/
2-Ange bolagskod kla920
3-Fyll i formuläret och beskriv vad din rapport gäller. Du kan välja att vara anonym eller ange dina kontaktuppgifter.
4-Skicka in din rapport. Du får ett ärendenummer och lösenord som du kan använda för att logga in och följa status på ditt ärende.
Bekräftelse och återkoppling
Du får en bekräftelse inom 7 dagar efter att vi mottagit din rapport.
Inom 3 månader får du återkoppling om vilka åtgärder som har vidtagits eller information om att utredningen fortfarande pågår.
Vem kan rapportera?
Funktionen kan användas av alla som verkar inom vår verksamhet, till exempel:
1-Anställda
2-Praktikanter
3-Konsulter
4-Styrelseledamöter och aktiva aktieägare
Vad kan rapporteras?
Du kan rapportera om missförhållanden som strider mot lag eller som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram, exempelvis:
1-Offentlig upphandling, miljöskydd, livsmedelssäkerhet, folkhälsa och
2-skydd av privatlivet och personuppgifter.
3-Mutor, korruption eller bedrägeri
4-Allvarliga systematiska arbetsmiljöproblem
Alla rapporter tas på största allvar och följs upp så snabbt som möjligt. Vår visselblåsarfunktion är en del av vårt sätt att ta ansvar, för våra medarbetare, våra kunder och för att vi ska kunna fortsätta bygga ett företag som präglas avförtroende och kvalitet.
Rapportering via externa visselblåsarkanaler
Utöver att rapportera till Kila People ABs interna visselblåsarkanal kan du rapportera externt till en behörig myndighet inom ett visst ansvarsområde eller någon av EU:s institutioner, organ och byråer. Även när du rapporterar externt har du rätt till skydd enligt lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. Se Arbetsmiljöverkets hemsida för sammanställning över respektive myndighets ansvarsområde samt kontaktuppgifter:https://www.av.se/om-oss/visselblasarlagen/extern-rapporteringskanal/lista-over-myndigheter-med-ansv...